luni, 8 decembrie 2008

How I've dreamed of the electric sheep...

Carevasazica eu vreau o mashina electrica! Iete asa vreau io :D C-o fi miticul Chevy Volt sau altceva, nu ma intereseaza, sa poata sa faca 100 mile fara reincarcare, la viteze de autostrada, sa care 3 insi si sa coste cel mult $15K. Sint cam pretentios, nu? Cine stie, eu zic ca in maxim 2 ani o sa se existe, ba chiar va fi inflatie de asemenea mashinutze. Iar petrolul sa se duca in jos, in sus, treaba lui si a arabilor. Apropos, daca se tot duce in jos sa te tii atacuri teroriste :D

Da' hai sa-i lasam pe teroristi si sa vedem cam ce variante de golf-carturi d-astea ar fi disponibile acum. Iaca ce am gasit in domeniu. Am incercat sa listez numai variante cit de cit viabile, deja realizate sau cu potential de a aparea pe piata in urmatorul an. Lista nu e in nici un caz exhaustiva.

1. Tesla Roadster
Roadsterul de la Tesla se exista de ceva timp, a aparut de citiva ani si au o lista de asteptare mare cit China. Deja o multime de smecherasi de pe la Hollywood se dau cu chestia respectiva. Pret: aprox. $100K, autonomie: aprox 250 mile, viteza: 125mph.
Principala lor problema pare a fi managementul defectuos, ceea ce a dus la aruncat de bani aiurea, intirzieri ale productiei si livrarii, etc. Totusi, la momentul respectiv, pare cea mai viabila optiune, mai ales considerind planul pentru un sport sedan la $50k disponibil, teoretic, de anul viitor.

2. Aptera - Type-1e/Type-1h
Asta chiar e ciudatzel :) O mashinutza cu 3 roti, cu look SF, care se inregistreaza ca motocicleta. De altfel pe site-ul lor se lauda ca poti merge pe HOV tot timpul. Se exista in 2 variante: hybrid si total electric. Pret: aprox. $30K, autonomie: 120 mile electric, 600 mile hibrid, viteza: neaununtata inca.
Ca performante arata fain, dar look-ul e mult prea avangardist pentru US. Poate in Asia sau Europa o sa prinda. Altfel, deja pare intirziata productia.

3. Obvio - 828e
Mititica da' voinica. Proiectata si construita in Brazilia de un producator major de autobuze. Aproape se bate cu Tesla la performante. Pret: $45K, autonomie: 240 mile(!), viteza: 120 mph.
Cumva imi suna prea bine ca sa fie adevarat. Se pare insa ca au aparut deja pe strazile din Florida. Tare mi-ar place sa pun mina pe una :)


4. Think - City
Se pare ca-s norvegieni (nu degeaba imi place mie de ei :) si deja au scos obiectul pe piata. Arata cam ca un Smart, dar daca pretul pentru US e adevarat ar fi extraordinar. Pret: $34K (preconizat la $17K pt. US intr-un an sau doi), autonomie: 112 mile, viteza: 62 mph.
Oare chiar se exista pe strazi in Europa?!
Aha, si daca City vi se pare cam mamarutza, ce zicetzi de Think Ox?! Asta chiar arata a mashina si se pare ca e pe tzeava. Culmea tarseniei mi se pare ca foarte multe lucruri la City sint facute de fapt de Ford :) Think a fost divizie Ford pina nu de mult si au vindut-o din cauza dificultatilor financiare... asta da management :D

5. BMW Mini E
Banuiesc ca de BMW a auzit toata lumea. Prima companie mare care scoate o mashinutza electrica operationala. Se pare ca deja vreo 500 or sa inceapa sa se plimbe prin LA si NYC. Vor fi in leasing si peste 1 an se dau inapoi pentru teste. Pret: $850/luna, autonomie: 156 mile, viteza: 95 mph.
Cred ca n-o sa fie problema sa gaseasca amatori de leasing chiar la pretul asta. Nasol e ca o sa fie numai de doua locuri, locurile din spate sint halite de baterii.

6. Chevy Volt
Cu tot respectul pentru GM, asta imi suna cel mai SF. Cel putin in specs... e un fel de cal-magar care are autonomie electrica de 40 mile, apoi merge cu benzina, dar intre timp incarca si bateria asa ca se asteapta consum de benzina de aproximativ 1.6 - 4.5 l/100km. Complicatiile astea nu-mi suna prea bine mai ales ca intrarea in productie se tot amina, acum s epare ca va fi 2010. Daca GM mai exista atunci :D. Pret: $40K (cu subventii guvernamentale aprox. $30K), viteza: 120 mph.
Pina nu vad, nu cred...

Si mai sint o gramada... Si de la companii mari si de la start-up-uri. Ce am adunat la o prima vedere: Toyota, Nissan, Mazda, Dodge, Daimler, Zenn, American Electric Vehicle, Commuter Cars, Dynasty Electric Car Corp, ElBil Norge, Fly Bo, Global Electric Motorcars, Modec, Myers Motors, Reva, Smith Electric Vehicles, Twike, Venturi, Zap! Electric Cars, Lighting Car Company, Spark Electric Vehicles, Phoenix Motorcars, Moteur Development International, Porteon, Universal Electric Vehicles, Fisker, Venture Vehicles, Miles Electric Vehicles si naiba stie cite or mai fi.

Cam in aceeasi ordine de idei mi se pare foarte faina idea celor de la PML Flightlink care nu fac efectiv masini ci doar motoare. Sau mai precis roti :) Motorasele lor sint integrate in roti fiind fara perii colectoare si mult mai mici, fizic si ca putere. Deci in loc de un motoroi mare ai patru mai mititele in fiecare roata. Din ultimele ispravi ar fi de mentionat un Mini cu roti motoare si un Ford F-150 modificat asemanator. Idea mi se pare geniala si ar putea fi o solutie. Asta da 4x4 adevarat :)

Ca sa facem si istorie, una din primele masini electrice, cel putin dezvoltate comercial, a fost facuta de Detroit Electric prin 1907. Era chiar grozava: se batea cot la cot cu Ford-urile acelor vremuri. Avea o autonomie de 80 mile (de adevaratelea, au fost cazuri cind a mers si 200!) si sublima viteza de 20 mph :) Pentru vremea respectiva era foarte bine, mult mai grozav ca trasura. Si totusi, c-asa-i in tenis, cumva au pierdut cursa, Ford a mers mai departe cu T-ul si alte alea, benzina a cistigat si acum lumea se chinuie sa reinventeze masina electrica.

Tinind cont de ultimul paragraf ceva e fishy si in povestirea asta cu masinile electrice: cum draq aia de la Detroit Electric faceau chestia aia in noutsutesapte (fix pe vremea cind la noi iobagi alergind era hitul zilei), iar acum se chinuie lumea atita cu electrificarea?!
Poate tot de la Detroit Electric ne vine salvarea ca se pare ca au reaparut in plina glorie si pun la cale ceva mashinutze cu malaezienii de la Proton.

P.S.: la parafraza din titlu m-a dus cartea lui Philip K. Dick; merita citita
P.P.S: care mai stie si de alte mashinutze, please comment