joi, 3 iulie 2008

Datini, traditzii si apucaturi fine la americanosi - Episodul 1: Benzina

Nebunia draqului pe aici ca a crescut pretul la benzina... Ce Obama, ce McKain, benzina ii buba cea mare care-l roade pe american fix in turul pantalonilor!
Pe tema asta a inceput sa se vorbeasca din ce in ce mai tare si de o eventuala interventie in Iran... singura problema e sa "descopere" vreun terorist care se piteste pe acolo, ca la faza cu "weapons of mass distruction" nu mai mushca nimeni.

In sfirsit... Deci de ce-l doare asa de tare pe "american tax payer" de scumpirea benzinei? Oficial ar fi 2 motive, ambele aberante: ca e mai scumpa decit era si ca masinoaiele americanesti consuma mai mult decit surioarele europene si japoneze.

De scumpit s-a scumpi gazul ce-i drept, acu 2 ani in San Jose era cam $2.50/gallon iar acuma, la mama ei acasa in Dallas, e mai bine de $4/gallon. Cam ce-ar insemna asta? Pai fix $1.06/litru... O fi scump? Nu prea, ca-n Romanica e aproape de $2/litru iar in restu UE e mai bine de Euro1.7/litru (asa cel putin era in Amsterdam acu o luna jumate). Si mi-e greu sa cred ca salariile americanilor is mai mici ca ale romanilor...

Consumul mare la masinile americane? Asa e nu-i vorba... Un Ford Explorer face in jur de 20 mile pe gallon, iar un Hummer H2 vreo 15. Da' daca te uiti putin in jurul tau vezi ca nu-i numa plin de Hummer si Toyota Tundra, se mai gasesc si Civic-uri si Corrola... Ca sa nu mai zic ca am ramas patrat sa vad un numar mai mare de Mini Cooper decit in Europa. Iar un Civic face cam 35 mile pe gallon. Ca sa vorbim in termeni europenesti, 35 mpg e 6.7 l/100km, ceea ce as zice ca e chiar bine pt un motor de 1.8l. La Hummer e mai nashpa, se duce pe la 15l/100km, da' ala e chiar camion, are motor de 6l, cit ar trebui sa consume?! Pai daca iei Dacia-ile de prin '80-'90 de care mai e inca plina Romania, mare minune sa consume mai putin de 10l/100km.
A si inca una: masinile americanilor (nu neaparat de productie americana) au motor mare! Serios?! Si oare de ce? Is astia mai timpiti asa sa vrea sa consume mai mult? De unde... americanul e un tip practic: uitati-va la caii putere ai motorului obisnuit in State (adica cam 2l - 2.5l) si o sa vedeti ca sint la fel ca la motorul UE de 1.6l-1.8l, ergo consuma cam la fel. De ce sint ale americanilor cu cilindree mai mare? Simplu: caii putere is la fel, dar mai important e cuplul motor! Ca sa fie si asta comparabil (sau mai mare de obicei in US), motorul trebuie sa aiba cilindree mare, pt ca masinile in US sint grele sila cuplu mic n-ar mai demara prea usor... cum le faci sa aiba cuplu mare? Doua solutii: cilindree mare si motor neturat sau cilindree mica si motor turat in draci. De asta MX-3-ul meu din CY statea constant la 4000 rpm iar VW-ul de aici (motor cu vreo 60 HP mai mare si cam 70 Nm in plus) sta la 2000! Avantaje in plus la cilindrea mare: demaraj mult mai destept si, mai ales, componente, deci implicit mentenantza, mult mai simple!
Asa ca de-aia se dovedeste inca odata ce film destept era Snatch: "Big is reliable!!!" cum zicea killer-ul ala sovietic de nu-l mai dovedea Vinnie Jones!

Si totusi de ce se pling amaritzii astia ca sa scumpit benzina?! Pen'ca le-a zis lor tatuca ca pe vremea lui era $0.31/gallon (incredibil dar adevarat, asta era pretul in plina perioada Flower Power) si mai ales pt ca fac o multime de km! Sau de mile, dar tot aia e... Pai worker-ul obisnuit conduce cam 1/2 ore pina la servici, asta inseamna vreo 20 de mile. Se mai si intoarce (daca nu lucreaza in IT ca altfel doarme acolo), duce si kinderu la scoala, eventual o ia si pe consoarta de la munca... In weekend se duce la 2-3 magazine fiecare la cel putin 5 mile de casa, daca-i barbat adevarat trage si un meci din NFL si o berica cu pretenarii la fel de inteligenti, Duminica scoate famelia la picnic si tot asa... Deci cite mile face individu pe saptamina? Aproape 400! Si binenteles un individ de asemenea anvergura nu poate conduce decit un F-150 cel putin... Asa ca reuseste sa consume 26 de galloane pe saptamina. Adica benzina il costa peste $400 pe luna sau $4800 pe an! q.e.d.

Any questions?

P.S.: milele facute asa intr-aiurea ii mai afecteaza si la alte cele: leasingul la masini se face cu 12000 mile/an... iar omuletzu din exmplu face lejer mai bine de 20000! Si sint niste penalizari pe depasiri de te sperii! Ca sa nu mai zic ce inseamna sa mentii o masina care face peste 30000 km pe an... plus cit de dramatic ii scade valoarea de revinzare!