marți, 26 august 2008

Datini, traditzii si apucaturi fine la americanosi - Episodul 2: Circulatia

Dupa citeva luni pe plaiurile texane, si-s plaiuri frate ca nu vezi un deal asa de prasila, imi permit sa-mi dau si io cu parerea despre circulatie. Circulatia cu masina pe drum ca sa fie mai clar.

Deci pt unul proaspat stramutat din Europa, cu ceva vechime la condus (11 ani si ceva) pe acolo, circulatia in America este ceva intre "vai ce usor se circula la astia!" si "mama cit de cretini pot sa fie!". Si venit din Europa inseamna practic venit din Cipru, unde la fiecare pas ai ocazia sa vezi tot soiul de voinicii soferistice de mai mare groaza. Numim aici semnalizatul cu mina, intrarea in drumul principal ca in garajul propriu, virajul dreapta de pe banda a doua, intersectiile in cruce cu 4 stopuri la intersectie... si, cireasa de pe coliva: privirea bovina si perplexitatea infinita cu care esti intimpinat cind iti permiti sa remarci/corectezi - mai cu un claxon, mai cu un deget intins pe fereastra, mai cu amintirea stramosilor respectivului sofer - una din faptele de vitejie mentionate anterior.

Revenind la prietenii americani - apropos bila alba pt americani: aici nu ti se adreseaza nimeni cu "ma frend" - is speriati rau de tot la volan. E drept ca politzaii umbla cu pistolu la sold si is foarte dornici sa-l scoata si mai la vedere, insa sint pasnici asa de felul lor, nu se compara cu micimanul carpato-danubiano-pontic. Pai si atunci de ce e "the american tax payer" asa de speriat pe drum? Ca doar aproximativ 1/3 din viata si-o petrece la volan...
Iete ca nu stiu de ce e asa de spariat, da' sigur e! Cam ce inseamna asta: nimeni nu depaseste viteza legala - vorbesc de oamenii normali nu de timpitzii din "the hood" -, se respecta absolut orice semn rutier, se fac paispe mii de verificari la masina si cel putin tot atitea tipuri de asigurare, cel mai important la o masina noua sint "safety features", toti sint super atenti la volan, etc... si totusi accidente sint cu duiumul! In jurul Dallasului sint sute bune de km de autostrada pe care misuna sute de mii de masini, ei bine, conform radioului local, nu exista zi in care sa nu fie 10 accidente cel putin. Si le vezi cu ochii tai: I-75 (North Central Expressway) pe care fac in fiecare zi doua ture de vreo 30 km este blocata cel putin odata la 3 zile de un accident. Ergo, un drum cam de 15 minute devine un calvar de 45 parcurs la 20 km/ora! Pai si cind scapi din inghesuiala logic ca o calci vitejeste ca si asa toti politistii din zona sint inca adunati pe la accident... rezultatul: un nou accident la nici 10 minute de precedentul :D

Or fi conditiile de trafic nashpa d-asta se accidenteaza astia asa usor? Pai da! Unde ati mai vazut autostrada sa n-aiba decit 4 benzi?! Si la un moment dat se ingusteaza la 3... Ca sa nu mai zic ca pe fiecare parte mai e cite un bulevard cu 2 benzi in paralel cu autostrada, asa de fluidizare si access in drumurile laterale :) Limita de viteza? 100km/ora in cea mai mare parte, 110 in rest. Marcaje? nici n-ai rabdare sa le citesti pe toate. Starea drumurilor? Admirabila tinind cont de trafic.

Si atunci de ce cred eu ca se busesc atita? Pai is prea stresati sa respecte toate regulile ca sa se mai uite si la drum! De ce-s stresati? Pai daca se exista semne de stop la intersectie in parcari?! Si lumea opreste la ele, ba chiar se uita urit daca nu faci la fel! Stopul la intersectie pare sa fie sportul preferat de altfel: intersectiile cu patru stopuri sint default - cipriotii erau mici copii; io stiu numa doua in Limassol, stie careva mai multe? -, stop la intersectie la intrarea din drum secundar in autostrada in conditiile in care exista banda separata de intrare pe care cei din autostrada n-au cum sa mearga, stopuri in parcare... Daca cumva unii n-au stop la o intersectie in cruce, la ailalti scrie mare "Through traffic does not stop!".
Alte semne haioase: reducerea de viteza de la 40 la 20 mph in dreptul scolilor, da numa de la 7:30 la 8:15 si de la 3:30 la 4:15 (amenda se ia si daca mergi prea tare si daca mergi prea incet), semnele de "traffic merge": te-ai astepta ca drumul pe care esti sa fie linia dreapta iar reprezentarea celui cu care te intersectezi sa fie o linie oblica care intra in cealalta... iete ca nu, e invers! Misto is si semnele gen " nu aruncati gunoiul"... astea-s peste tot... si gunoiul la fel! Pina se dumireste careva sa-l adune, ca altfel e curatenie serioasa prin orase.

Din acelasi ciclu aud deunazi la radio ca un omuletz da in judecata sectia de politie locala pt ca l-a amendat pt depasirea vitezei. Ei si? Ce-ar fi primul la care ii pune caraliu ce viteza vrea el? Pai da, dar cazul omului era cam asa: el nu zicea ca nu a depasit viteza legala ci ca nu a depasit-o cu cit zicea politistul, diferenta fiind de citeva sute de dolari la amenda. Si pe ce se baza: se pare ca viteza legala in zona cu pricina era de 50 mph, iar omu avea 56... numa ca in zona mai era si un semn pus de aia de la drumuri pe care limita era de 40 mph. Politistul a zis ca a depasit cu 16 mph viteza legala, dar semnele puse de aia de la drumuri se pare ca sint numai "recommandations" :) Ca sa nu mai zic ca in zonele cu lucrari la drum amenzile se dubleaza automat :D
Asa ca nenea politistul a pus-o la cremenal ca nu cunoaste legea, iar omu nostru a primit si ceva despagubiri pt neajunsurile morale cauzate :)

Iaca cam asa is chestiile in " the home of the brave and land of the free" :D