vineri, 11 decembrie 2009

Pe culmile penibilului

Nu mi-a placut niciodata Patapievici. Am o umbra de indoiala si aversiune fata de toti oamenii care nu au reusit in profesia pentru care s-au pregatit si si-au descoperit dintr-odata alte veleitati. De cele mai multe ori veleitatile cu pricina sint culturale. Iete asa ii plezneshte pe toti o pasiune de cultura de mai mare dragul. Si devin ba ziaristi, ba analisti (apropos, astia ce draq is mai exact, ca e inflatie de ei?!), televizoristi (oameni de televiziune cica s-ar spune), ba scriitori, ba, ba, ba... Mai nou devin "intelectuali" publici cum zice onorabilul.
Dupa mine toti astia au complexul nereusitei initiale si incearca sa epateze in noua "profesie" aleasa. Simt nevoia sa iasa in fatza, sa fie mai virulentzi, mai patetici, mai implicati, sa vada "boboru" ce capabili is iei. Si sa uite ca nu-s de meserie si habar n-au de ce vorbesc.

Din categoria cu pricina face parte omuletzul de mai sus si altii. Printre altii i-as mentiona pe CTP si pe Mircea Badea. Primu-i inginer al doilea matematician. Ambii is virulentzi si emit judecatzi culturale si politice cu frenezie si o suficientza sublima. Ambii au reusit in profesia actuala. O fi bine, o fi rau... Cert e ca au reusit.
In aceeasi idea se incadreaza o mutlime de altii. Practic toti politicienii fac parte din gashca asta, ca doar nu e xista scoala de politicieni daca nu punem la socoteala Academia Stefan Gheorghiu. Si cam toti ziaristii fac parte din aceesi gashca. E plin de ingineri printre ei; ce-i drept de ingineri e plin cam peste tot :D
(Apropos, pina si in IT e la fel... Citi programatori au terminat o facultate de profil? Io nu :)

Problema ar fi ca astia din urma nu prea au reusit in noua "profesie". Apropos, de politicieni, batrina Bufnicutza cu scoala facuta la Frunze e mai politician decit toti astia noi la un loc. Ca e si un escroc si un farsor desavirsit e alta provestire :)

Revenind la omuletzul Patapievici, imi amintesc o expresie de prin Academia Catavencu, pe vremea cind aveai ce citi acolo, de-a lui Nelu Santinelu, caprarul de la Cotroceni: "... ne-am deghizat in intelectuali! Ne-am pus ochelari si ne-am lasat barba...". Nenea HRP e chiar mai grozav: are si papion.

Scoala de "intelectual public" n-are. A terminat fizica si s-a si jucat prin domeniu. Era chiar ceva profesorash pe vremea cind si io ma jucam de-a fizica. Asta sa fi fost prin 90 cind omu era deja la GDS si alte alea, cred ca publicase si ceva cartzulii si incepuse sa-si creeze morga de intelectual din tinara generatie, la catarama cu Plesu si Liiceanu. Da... numai ca cu toate astea n-am auzit pe nimeni din anul meu sa fi mers la maretzul curs de istoria fizicii pe care il tinea nenea. Iar cei din anul precedent, care fusesera pe acolo, se jurau ca nu merita deranjul.

Si iete asa, din succesuri in succesuri nenea ajunge si directorul Centrului de Studii Germanice de la Universitate si director de programe prin GDS si membru in CNSAS(!) si - tada! - directorul Institului Cultural Roman! Asta ca sa nu mai vorbim de o groaza de cartzulii publicate - apropos, daca a reusit careva sa termine "Cerul vazut prin lentila" sa-mi zica si mie -, articole la kg prin toate foile intelectualiceshti ale vremii, aparitzii pe la TV si multe alte minunate fapte care au contribuit din plin la edificarea "intelectualului public" pe care il cunoastem si iubim cu totzii.

Ultimele fapte de arme ale stimabilului: pretenia netzarmuita si admiratia fara limite pt Marinelu. Pina acum este in mod cert capodopera carierei. Asa de preteni e oamenii ca d-nul HRP a simtit nevoia imperioasa sa sara in apararea moralului de Marinel fara sa-l intrebe nimeni. Si uite asa, sare omul cu informatia ca Marinelu cel viteaz si moral a facut rost de o caseta in care Mr Dummy se juca de-a Bill Clinton si a ales sa nu o faca publica.
Acuma pe Mr Dummy in ipostaza cu pricina mi-e greu sa mi-l imaginez - mult mai degraba se potriveste tzopaind ca copiii ca in seara alegerilor - dar la faza cu Marinelu moral chiar mi se suceshte mintea.
Altfel, aceleasi apucaturi, aceeasi grandomanie, aceeasi suficienta si acelasi grobianism spoit ca si la fuhrer-ul sau. Ca doar a avut de la cine invata.

Cit despre nenea intelectualul ca sa mai zic... Daca personajul asta este tot ce a putut sa produca Romania mai bun pe post de intelectual inseamna ca sintem mult mai in rahat decit credem.

P.S.: daca si asta e adevarata inseamna ca personajul e nebun de-a binelea iar eu nu am fost deloc malitios... cum de times.ro nu am auzit pina ieri, cine stie...