luni, 19 octombrie 2009

La bilci

Am fost la bilci. Simbata. Comedie mare domle. Nu prea stiu exact ce-ar insemna in traducere dar Texas State Fair imi suna in genul "intreprinderilor" culturale sovietice, ceva gen Circul de Stat.
Numai numele seamana. Asta de aici e americanesc suta la suta. Si texan mie la suta. Adica prima faza ar fi ca e mare, mare de tot. Nu stiu cit de mare ca io dupa vreo 3-4 ore am obosit si nu cred ca vazusem mai mult de un sfert.
Si popor era mult, mult de tot. Nu cred ca am vazut atitia americani la un loc niciodata. Si culmea ca nici nu aveau masini. Adica le aveau dar nu cu ei. Le aveau parcate la vreun kilometru si mai mult pe 20 de para. Asa m-am si prins ca am ajuns la tirg: erau mai multe masini la un loc decit is in toata Romania. In toate locurile.
Cum ziceam si oamenii erau multi. Cred ca mai multi decit masinile, dar nu poti fi siguri - pe aci sa mergi doi in masina e de mirare. Ce-am mai remarcat la oameni: dimensiunile epocale - astia cred ca-s nascuti obezi, tricourile cacanii - culoarea echipei de fotbal ( cu mina) locale, haleala omniprezenta si felurita - piscacioasa in principiu, inghesuiala permanenta - la ce naiba nu stiu, zimbetul timp - ditamai talanul te calca fix pe bataturi si apoi se ride la tine.
La haleala e organizare serioasa. Intii iti cumperi matale cupoane. 1 dolar, 2 cupoane. Cupoanele is bune pt mincare si beutura. Un burger era vreo 10 cupoane, ho(t)do(ro)g-ul tot asa - de obicei in varianta bashtinasha de chilli dog, jalapeno umpluti vreo 12, bulane de curcan afumate 16 si o bere 12. Apa 7. Totul in cupoane pt poporul muncitor si transpirator ca intre timp aparuse si soarele. Se mai halea en gross vata de zahar si porumb fiert. Cu unt sa umple burdihanul mai bine. Numa' mici n-am gasit desi sa mor c-am cautat.
Cea mai mare inghesuiala era la niste mexicani, care vindeau si ei d-ale casei: nachos, tamales, tacos si binenteles jalapeno. Jalapeno asta e un fel de sport national. Se maninca cu orice. E si inghetzata cu jalapeno. Mai aveau mexicanii ceva ciudat rau: deep fried latte. N-am avut curaj sa incerc; io d-abia beau lapte fiert daramite prajit.

Culmea era ca la tot puhoiul de oameni si mincarea aferenta nu vedeai o hirtiutza pe jos. De fapt daca te gineai bine o vedeai, da' imediat aparea unul cu ditai cosul si o inhatza. Ce draq facea cu ele nu m-am lamurit, da' era pasionat rau.

In afara de haleala nu prea am inteles despre ce mai era tirgul. Adica io am facut poze la moace de ciudatzi si am dus copilu sa vada animale. Am numit aici o gramada de iepuri, gaini, bibilici, porci, girafe si alte alea. In principiu cam tot ce-i ierbivor si n-are intentia sa te haleasca. Astea erau animalele nu ciudatzii.
Atractie mare era stadionul cu meciul aferent. Stadionul se afla fix in mijlocul... In mijlocul la chestia unde a fost tirgul. Complex parca suna comunist, parc nu era ca nu prea vedeai iarba si flori. In sfirsit, stadionul se afla in mijlocul la ce-o fi fost acolo. Mare, nu gluma, aproape 100,000 de omuletzi se zgiiesc din tribune. Plus vreo citeva mii de amaritzi care nu mai prinsesera loc si se agitau pe afara la niste ecrane. Anyways... Era meci mare Texas Longhorns vs Oklahoma Sooners. Hai ca de ce au aia din Texas nume de vaci e usor de inteles, da' sa-l vad io p-ala care stie ce draq inseamna Sooners?! (Da' fara Google!)
Meciul ca meciul ca oricum nu inteleg nika din "sportul" asta, da' fanii erau durerosi: vacile/taurii in cacaniu, sooner-i in grena, toti cu ciocate, blugi si rochii cu talie inalta. Toti blonzi, peste 1,80, peste 90 de kile, toti cu sepci/palarii. Si toti urlau de mama focului pt echipele respective. Cica pina la urma i-a batut Texasul pe oklahomezi. Apropos, asta era meci din campionatul universitars si tot era mai multa lume ca la toate etapele din campionatul romanesc de fotbal. La un loc.

In rest: expozitie de masini calarite de toti amaritzii care-si faceau poze in lexus-uri, lincoln-uri si cadillac-e, talcioace cu tot soiul de prostii supervaluate, dansuri folclorice - cica ethnical diversity, jocuri pt copii, curse de porci - mama ce fug porcii astia!, avioane care trageau reclame dupa ele - asta a fost cel mai fain, nu vazusem decit in filme, expozitie de "ce tari is latino la sport" - sa mor daca am inteles sensul asteia dar ocupa ditamai cladirea, politzai cu umbrela, multime imbracata cacaniu sau grena. Dupa stat.
Io cam atita am vazt. O mai fi fost, macar astea repetate si tot or mai fost ca mai era destul spatiu.

Na, ca-l uitai pe Big Tex. Asta e un papushoi de vreo 30 de metri, imbracat in cowboy (sic!) care sta la intrare. Numa palaria e cit masina mea. Cica si vorbeste, da cu mine nu s-a exprimat. Poate s-a prins ca nu-s texan. Probabil pt ca nu aveam tricou cacaniu.

P.S.: taman am citit ca fraierii participanti au/am cheltuit 25.7 milioane de para numa pe mincare. Halal recesiune bre!